fredag 27 mars 2015

27 mars Suwo

Efter en lång och lugn natt ordnar vi frukost och åker iväg vid 8-tiden. Dagens mottagning för min del var i Suwo, inhyst i en fin liten kyrka. Jag träffade 17 patienter, ingen av dem riktigt svårt akut sjuka. Däremot träffade jag några med svåra kroniska besvär, t.ex en 55-årig kvinna med svår förslitning av höfterna. Hon har ständig värk och svårt att förflytta sig över rummet och det enda som skulle kunna hjälpa henne vore operation på båda sidor med nya ledpannor och höftkulor, något som den ortoped hon träffade för ett år sedan inte ens tog upp till diskussion, och något som hon inte på något sätt har råd att bekosta. Det enda jag kunde erbjuda henne var svaga värktabletter och rekommendation om starkare som hon kan köpa själv på Phamacy – om hon har råd. Det finns orättvisa här i världen!

Kyrkan där vi har vår tillfälliga klinik

Eric, vår chaufför och lab tekniker har utbildning för väntande patienter

Alla patienter vägs vid registreringen för att vi ska kunna beräkna medicindosering.
 Under dagen pratade jag en del med vår tolk och med vår chaufför om utbildningssystemet här. Så här uppfattade jag det hela – med reservation för att jag kan ha fattat fel.

 Det finns skolor som drivs offentligt, men även där subventioneras skolavgifterna endast till 20 %, resten måste föräldrarna stå för. Grundskolan är 7-årig, men i fattiga delar är det få som fullföljer. Man börjar med engelska redan från första klass, ca 7 års ålder. Det finns många privata skolor där föräldrarna får betala hela skolavgiften. Arbetslösheten är mycket stor och även med en yrkes- , college- eller högskoleexamen kan det vara svårt att få arbete.

 Den medicinska utbildningen bedrivs för läkare på universitet, ungefär lika lång teoretisk utbildning som vi har. Övriga medicinska utbildningar genomförs på medical colleges. För sjuksköterskor är utbildningen 3-3,5 år, för ”medical officers”, som är ett mellanting mellan sköterska och läkare, är utbildningen något längre. På dess colleges utbildas även laboratorietekniker och ”Pharmasists”.

Flera ur teamet bor på annat håll och kan bara åka hem över helger. Vår sköterska Sentrine åker hem till man och två barn och med sig har hon två kycklingar' som hon köpt i Suwo, i en pappbox.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar