tisdag 31 mars 2015

31 mars tisdag Ebubambola

Försover mig och väcks av kollega Lena, men pigg som en nötkärna - härligt. Dagens mottagning är i Ebubambola, i en kyrka. Jag har min mottagning i sakristian och arbetar med tolken Patrick.


 Vi har en lugn mottagning med 17 patienter varav 11 är barn och 7 av dem har malaria. Av dessa barn var ett barn riktigt medtaget och när vi kollade blodvärdet visade det sig vara  cirka 4gram%, en enhet som vi inte använder längre i Sverige, men som motsvarar ungefär 40g/liter, vår nuvarande enhet. Det lägsta värde jag stött på hos en patient under hela min yrkesverksamma tid är 55g/lit och normalvärde är ca 120-160g/lit.




Hb mätare av annat slag än hemma
Vår chaufför och lab tekniker i arbete

Det sjuka barnet fick remiss till sjukhus för blodtransfusion. Mamman hade inte pengar till transporten, men kunde få bidrag från Rotary doctors poverty fund, en summa pengar som jag disponerar under min tjänstgöring här.


 Eftersom vi hade en ganska liten mottagning kunde vår sköterska Sentrine ta hand om barnen i skolan som finns alldeles intill kyrkan (som syns bakom barnen). Hon gav A-vitamin till 30 barn under 5 år och behandling mot inälvsmask till 60 barn. Skolbyggnaden som syns här nedanför  är på kanske 20-25 kvadratmeter.


1 kommentar:

  1. Hej mamma! Nu har vi läst ikapp. Roligt att allt verkar gå så bra! Vi ser med spänning fram emot fortsättningen. Kramar från Peffe, Maud, Ella, Ludvig och Isak

    SvaraRadera