onsdag 1 april 2015

1 april onsdag Namasanda



Kyrkobyggnaden
Dagens mottagning var 18 patienter, mindre än normalt eftersom regntiden är i antågande och alla som på något sätt är arbetsföra är ute på "chambas", odlingslotter och hackar och planterar. Det är framför allt majs man planterar nu. Majsmjöl är grunden i ugali, den majspudding som är stapelfödan här och som vi får till lunch nästan varje dag.


Kyrkan från långsidan









Min tolk idag var Laura. Hon är gift och har två barn och hennes man är lärare. Hon hade en dröm att läsa till Pharmasist, men hennes föräldrar dog och hon hade ingen möjlighet att bekosta studier själv. Nu arbetar hon ideellt för Health committe. Hon är nr 2 av 7 syskon, hennes yngre bror hade mycket bra studieresultat, har fått ett stipendium av staten och studerar till läkare i Nairobi.







Mitt mottagningsrum. Mitt emot mig sitter Laura och på kortsidan patienten.



Mitt mottagningsrum är avgränsat med uppspända lakan och har en fönsteröppning, undersökningsrummet har likaledes avgränsning med uppspända lakan(bakom ryggen på mig). All min utrustning finns i "Doctors box", som står på papplådan på golvet




Judith, pharmasist, och Laura, min tolk. I bakgrunden avgränsningen till mitt mottagningsru.



Övriga jeepteamet, patienter och hälsokommitte sitter i andra delar av kyrkorummet, så sekretess finns över huvud taget inte.





Eric, chaufför och lab tekniker, med Josefin från Health committe.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar