tisdag 14 april 2015

12 april, söndag

Sovmorgon - skönt. Vädret är idag som en varm svensk sommardag, på förmiddagen runt 25 i skuggan, på eftermiddagen 28. Vi läser, pysslar, fikar. Tar en promenad till centrum och handlar lite och kommer hem genomsvettiga. Jag tittar igenom och försöker sortera bilder jag tagit - vet av tidigare erfarenheter att det är nu eller aldrig!

Jag fotograferar allt som rör sig, även stillastående saker, och mina kamrater i jeepteamet skrattar och förstår inte riktigt varför. Men jag vill ju veta och jag vill berätta!

Till exempel hus och bostäder. I staden och större byar är de flesta husen murade av tegel, gjutna i betong eller gjorda av korrugerad plåt. Teglet bränner man själv av den röda jorden och överallt efter vägarna ser man tegelbrännerier och tegel till salu.




Hus under uppbyggnad




På landet däremot är husen ofta av lera, taken är ofta korrugerad plåt, men ibland grästak. Stommen består av klena träslanor, glest uppbyggda. Mellan dem kan man på de nedre planen lägga stenar eller tegel och fylla med lera, högre upp har man enbart lera.




När väl utrymmet mellan träslanorma är fyllt kan man ta huset i bruk. Men när man har tid eller råd att göra det finare putsar man huset både ut -och invändigt med en blandning av lera och kodynga och får en fin, slät och lättstädad yta.









Det här huset är på landet och familjen som bor här är ganska välbeställd. De har en hel del boskap och de har en solfångare på taket som ger energi till en radio eller något liknande.












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar