tisdag 9 juni 2015

28 april, tisdag, Ebubambula








Idag kunde vi inte gå någon morgonpromenad eftersom Evans har sin lediga dag och släppte ut Blodie, vakthunden,  innan han for. Blondie är mycket snäll och tillgiven mot Evans, men inte så väldresserad och hinner ju inte lära känna oss korttidsboende, så vi fick snällt stanna inne tills Eric, som hon också känner,  kom och tog hand om henne.







Idag hade vi mottagningen i Ebubambula i en katolsk kyrka. Varje mottagningsdag sitter några kvinnor utanför kyrkan och sjunger en mässande sång under flera timmar - kanske sitter de där andra dagar också.

Min stamgäst kom som vanligt.

Idag kom inte mannen som har nycklarna till sakristian, där jag i vanliga fall har min mottagning. I stället fick jag sitta bakom draperade lakan i ett hörn där man i vanliga fall har ved på tork. Jag hade stol, bord och brits så det gick alldeles utmärkt. Vi hade 37 besök varav 17 var malaria, 5 skabb, men också många med influensaliknande symptom och vanliga förkylningar. Väldigt många av patienterna har både två och tre diagnoser.



Medlemmarna i Health committe framför kyrkan.
 



Efter arbetet hade vi en avskedsmiddag för våra kenyanska medarbetare. Kollega Lena och jag bjöd på ärtsoppa och pannkaka med princessylt och hjortronsylt. Maken Per-Olof hade fått en lång inköpslista och hade resväskan full av ingredienser när han kom. Maten uppskattades.







Mörkret faller vi omkring klockan 7 på kvällen, men redan vid 6-tiden kommer myggen, så det går inte att sitta ute om man inte är ordentligt insm
ord med Mygga, Oftast väljer vi att dra oss inomhus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar