onsdag 26 april 2017

24-26 april Kanday, Ebubambola och Namasanda








Sista veckan är inne och på varje klinik är det avsked. Min kollega Karin kommer på onsdag och jag kan lämna över planerade återbesök till henne.




 Från volontärerna blir det lite känslosamma avsked. Volontärerna är en viktig del av verksamheten och de jobbar utan lön, men har ändå en del fördelar som viss utbildning och referenser.  Min kollega Lena och jag ville uppmuntra dem och tacka dem för engagemanget och har ordnat med presenter till dem - en handduk, tvål och tandborste. Paketerandet har varit roligt, lite som julförberedelser. Det är sammanlagt 80 volontärer, så det blev en del knytande.




Vi har haft vårt avslutande tisdagsmöte med jeepteamen. Det är en väl sammansvetsad grupp, som verkar trivas tillsammans. De verkar klara doktorsbyten var 6:e vecka bra. Detta möte var en sammanfattning och diskussion kring våra 6 veckor och det blir väldigt tydligt att uppbrottet är nära.

Även vissa patientmöten har varit lite känslosamma. Den lilla pojken med såriga händer av en skabbinfektion med bakterier kom tillbaka i tisdags. Hans händer var läkta, mjuka och fina utan ärr. Hans familj hade inte uppfattat att han behövde behandling mot skabben också, men nu är det ordnat.

Idag onsdag har våra efterträdare kommit och vi har hunnit introducera dem lite. I morgon kommer kollega Karin att följa med mig till Itete och få lite praktisk introduktion i arbetet.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar