söndag 19 april 2015

18 april, lördag

Strömlöst på morgonen, sovmorgon eftersom vi ska på ett möte med Rotary Doctors ledning i Kenya, teamledare och doktorer från 5 jeeplinjer i området. Avfärd vid 9-tiden till Bungoma, en större grannstad. Jag hade fått förfrågan om jag kunde köra eftersom jag har internationellt körkort, men efter moget övervägande tackade jag nej och Joseph körde oss i stället.

Det var ett givande möte där vi kunde diskutera behov, pågående aktiviteter och möjliga förbättringar. Med oss hem till Mumias kom Sara, som gör sin AT-tjänst i Sverige, men tagit tjänstledigt för att auskultera linjerna i Siaia. Patientunderlaget där är mindre än det vi har, så hon kommer att följa oss den här veckan.

I veckan läste vi i tidningen om Kenya´s demographic Health survey. Många intressanta siffror.
  • 7 av 10 barn har fullföljt vaccinationsprogrammet. Siffrorna skiljer sig åt i landet, men vår del har bra täckning.
  • Akuta luftvägsinfektioner, malaria och diarre med uttorkning är främsta dödsorsaken bland barn.
  • 3 av 10 barn ligger signifikant under sin tillväxtkurva.
  • Vartannat hushåll i Kenya har ett insekticidpreparerat nät
  • Gravida rekommenderas minst 4 besök på AnteNatalClinic. Beroende på landsända varierar antalet som uppnår detta mellan 18 och 73 %. 
  • Hälften av alla kvinnor föder på Health facilities eller med hjälp av medicinskt utbildad personal.
  • Medel är 4 barn per kvinna, till skillnad från mitten av 70-talet då medel var 8 barn per kvinna.
  • Kvinnor som gått ut secondary school, ungefär gymnasiet, har bättre hälsa, har färre och friskare barn som är bättre vaccinerade och har bättre tillväxt.
  • 58 % av lågutbildade kvinnor är omskurna, andelen minskar bland yngre kvinnor. I vår region beräknar man risken att en flicka blir omskuren till 1 på 10. Av de kvinnor och flickor jag undersökt har ingen varit omskuren.
  • Varannan vuxen har HIV-testats senaste 12 månaderna, kunskapen om HIV och smittskydd är ganska bra.
De flesta siffrorna har förbättrats, men som synes finns mycket att göra.



Vi har ganska korta, men mycket intensiva arbetsdagar, ca 8 timmar. Vi kommer hem vid 3-4 tiden och sitter en stund på altanen med kaffe eller te. Vi läser på lite om sjukdomar vi stött på under dagen, men huvudet klarar inte av så mycket mer. Hemma i Falun stickar jag så fort jag får en stund över. Jag stickar baby tröjor och filtar på löpande band till Erikshjälpen och andra organisationer som skickar hjälpsändningar. Men stickning var alldeles för skrymmande att ta med hit ner. så det fick bli ett annat "Sisyfos-projekt", som riskerat att aldrig bli klart. Jag broderar kruskvalar, krage och manschetter, till mansskjortan i Leksandsdräkten. Det är plattsöm, räknat över trådar på skollinne, inte riktigt anpassat för 65-åriga ögon, så jag använder luppglasögon.











Vi har ett rikt fågelliv utanför vårt hus, med många små och färgglada fåglar, men de är svåra att fånga på bild. De flesta fåglar är långsmala i motsats till våra lite runda och bulliga - det kanske har något med kylan hemma att göra?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar