söndag 26 april 2015

23 april, torsdag, Itete

Rutin på morgonen.

Dagens mottagning är Itete med stor anslutning av patienter, 56 personer. Många barn med malaria, men också många vuxna och de har ofta varierande symptom och tar lite längre tid. Astma är vanligare nu under den regniga och (relativt) kalla perioden, dessutom problem från rörelseapparaten eftersom det är planteringssäsong och allt arbete görs för hand.






Här är min översättare Franklin och en astmasjuk patient. Franklin sitter med ryggen precis intill väggen. Bakom mig syns undersökningsbritsen. Bredvid mig står "doctors box" uppslagen och i den finns all min medicinska utrustning och lite mediciner för injektion.






Jag väntade på återbesök av den elektriskt brännskadade tonårspojken från förra veckan, men han kom inte. Steve från health committe hade gjort uppföljningsbesök på måndagen så som vi kommit överens om. Han berättade att brännskadan på ryggen var i läkning, men de djupa skadorna vid handlederna var oförändrade. Han berättade också att familjen valt att fortsätta behandlingen genom den traditionella medicinen i stället för hos oss. Jag blev verkligen ledsen att höra detta. Visst ska man vara ödmjuk inför traditionell medicin, men den här pojken skulle ha läkt bättre av vår behandling!






Vår chaufför och lab.tekniker Eric föreläser för väntande patienter och medlemmar av health committe innan mottagningen börjar.












Han ska snart ha ledigt och idag hade vi med hans ersättare Daniel för introduktion. Det finns tydligen många utbildade lab.tekniker i Kenya, men inte så många som kan köra bil, så man kommer att ta in en chaufför också.




Lite skoj och stoj måste man också få ha för sig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar